Translate

Wednesday, November 18, 2015

Mengetahui Serangga

DETERMINASI SERANGGA

Ekor pegas (Ordo Callembola)
(coll=lem, embola=berdesakan)



Ciri-ciri : Ruas tubuh nampak mampat dan berlekatan satu dengan yang lain. Tubuh kecil, umumnya berwarna hitam, tidak bersayap dan antena terdiri atas 4 ruas. Mempunyai 4 ekor (furcula) seperti pegas yang dapat digunakan untuk melompat.

Habitat : Sering dijumpai di tanah, seresah daun, dibawah kulit kayu, tempat-tempat lembab, sepanjang pantai, beberapa spesies terdapat pada tumbuh-tumbuhan, sarang rayap atau gua-gua. Memakan tumbuh-tumbuhan busuk, jamur, bakteri, tepung sari.

Peranan : Mempunyai arti
penting pada bahan-bahan yang membusuk (bangkai), jarang yang bertindak sebagai hama.

Eor garpu (Ordo Diplura)
(Dipl=dua, ura=ekor)

Ciri-ciri : Warna tubuh pucat, bentuk tubuh oval memanjang. Abdomen berakhir dengan 2 cerci yang panjang atau bangunan seperti garpu yang kokoh. Tubuh tanpa sisik, panjang sekitar 6 mm.

Habitat : Biasa terdapat di tumpukan jerami, tanah atau di bawah kulit, di bawah batu dan dalam lingkungan yang lembab.

Peranan : Membantu proses pelapukan, jarang bertindak sebagai hama.


Lalat sehari (Ordo Ephermeroptera)
(Ephermera=hidup pendek, ptera=sayap)

Ciri-ciri : Ukuran tubuh kecil sampai sedang, tubuh panjang dan lunak. Antena kecil, mempunyai 2-3 ekor (cerci) yang panjang. Sayap depan lebar berbentuk segitiga, sayap belakang kecil bulat kadang-kadang absen. Sayap seperti selaput (membran) dengan banyak vena. Mempunyai alat pernapasan yang berbentuk seperti daun  disepanjang sisi perut.

Habitat : Nimpha hidup di air (aquatik), dewasa sering dijumpai di kolam atau aliran air.

Peranan : Nimpha dan dewasa sebagai makanan ikan di perairan. Sering digunakan untuk mengetahui tingkat pencemaran di suatu daerah.


No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Entri Populer